Valérie CHARRIÈRE-GRILLON
Research themes
- Marketing
- Sales
- Retail
- Consumer Behavior
Contact Valérie CHARRIÈRE-GRILLON
- valerie.charrieregrillon@lecnam.net
Professional career of Valérie CHARRIÈRE-GRILLON
Charrière-Grillon Valérie graduated from Dauphine University and defended her thesis in management sciences (marketing) at Dauphine University in 1998. She joined Cnam in 2003 as an professor and is in charge of the institute ICSV. She previously worked for a consumer (Kantar/TNS Worldpanel) and retailer panel company (IRI Symphony) as datascientist before being in charge of Monoprix Loyalty program. She is a member of Lirsa and currently works on marketing, retail, consumer behavior.
Selection of important or recent publications
- « L’imaginaire marchand. Etude exploratoire des représentations du commerce dans le cinéma français ». Avec Eve Lamendour dans La réalité de la fiction, L’Harmattan, pp. 179-192, 2019.
- "How digital technology revolutionuses the training function in companies : exploratory study on a population of managers" ATTENDING A MOOC", RGRH n°102, 2016, p43-59 (avec Dejoux).
- "L’impact des réseaux sociaux et des compétences émotionnelles dans la recherche d’emploi : Etude exploratoire ", Revue Management et Avenir, Mars 2014, p 135-161 (avec Dejoux, Dupuich).
- "L'histoire des MDD haut de gamme à Monoprix : Génèse de Monoprix Gourmet", Mars 2014, Journée d'Histoire de la Comptabilité et du Management (avec Garel).
- « Innovation and lifecycle : case of Monoprix », in “Innovation and entrepreneurship : From the idea to organization”, ouvrage collectif, sélection par “pear reviewing , 2011, éd Eska., chap 11, pp219-244.